Massage mod stress

Reduceret stress

Reduceret stress er ofte en af fordelene som kommer ved massage. Stress kan både være fysisk og mentalt. Stress kan fysisk finde sted inde i musklerne efter skader eller overanstrengelse. Stress kan forekomme mentalt pga. begrænset bevægelser, smerter eller skade. Selv om det lyder ulogisk, så kan små mængder stress være godt, men for meget stress kan forårsage smerter og en svækket selvtillid. Derfor er massage en sund mulighed til at formindske stress og smerter. Vores Premium Massagepistol hjælper med at øge afslapning, reducere smerte og forbedre dit humør, igennem intens og dyb slagterapi. 

Kvinder der lider med stress, siddende ved en laptop

Hvad er den bedst passende massage til at reducere stress?

Der er mange forskellige former for massage som kan hjælpe med at reducere stress. De mest almindelige massage former inkluderer:

  • "Deep Tissue" massage
  • Svensk massage

En såkaldt "Deep Tissue" massage er primært brugt til at reducere stress. En "Deep Tissue" massage fokuserer på de dybere lag i det bløde væv. Stress kan ofte skyldes en ophobelse af spændinger i muskler. Det begrænser din bevægelse og øger smerter. En dyb massage sigter mod at lindre disse spændinger, ved at strække og sprede muskelfibre og væv. Derved bliver musklerne afslappet og begynder at løsne sig. De bløde muskler øger bevægelse, mindsker smerter og reducerer stress.

Stress kan også reduceres ved hjælp af en svensk massage. En svensk massage sigter efter at afslappe dig, både fysisk og psykisk. Det er igennem en række teknikker som manipulerer musklerne. Manipulationen af musklerne tilskynder dem til at slappe af og strække sig. Denne process lindrer spændinger, og dermed reducerer stress. 

Hvilke teknikker bruges til at reducere stress?

Der bruges mange teknikker til at reducere stress. De mest almindelige inkluderer:

  • Dybe slag
  • Lymfedrænning 
  • "Trigger Points"

Dybe slag bruges ofte til at reducere stress. Dybe slag involverer et fast pres for at komme dybt ind i musklerne og omliggende væv. En stor del af muskel stress kan ofte komme fra dybere væv, såvel som det udvendige væv. Stress som er placeret dybt i muskelfibrene kan forvolde øget smerte og mindsket mobilitet. Dybe slag kan øge muskel temperatur, som hjælper afslapning og restitution. Ændring af muskel temperatur kan også blødgøre muskler, lindre spændinger og øge mobilitet. 

"Trigger Points" eller "Trigger Pointing" er en effektiv måde til at reducere stress. Et "Trigger Point" bliver fundet i centrum af muskelfibre. De er ophobning af stress og spændinger, og danner ofte muskelknuder. De kan være smertefulde, og kan give hovedpiner. For at løsne disse "Trigger Points", gør man brug af ens tommelfingre, til at stimulere et fast tryk på punkterne. Når man putter tryk på punkterne, så sker der en reaktion hvor blod strømmer til området, og lindrer spændinger og smerter. Før man stopper trykket, så vil området begynde at blive blødt og mildt følelsesløs. "Trigger Points" kan være en hurtig og effektiv måde at lindre spændinger og smerter, eftersom det kan gøres på relativ kort tid, og uden nogen særlig viden indenfor området.

Trigger Points på ryggen

Stress kan også reduceres igennem lymfedræning. Det går ud på at stimulere lymfesystemet for at fjerne stoffer, som kroppen ikke har brug for mere. En ophobelse af disse stoffer kan finde sted efter operation, skade eller overanstrengelse af muskler. Disse affaldstoffer kan øge muskeltræthed, svækkelse og kan resultere i hævelse og smerte. 

Hvad er de fysiologiske fordele ved massage mod stress?

Der opstår en række fysiologiske virkninger under massage, som alle sammen hjælper med at reducere stress. De mest almindelige virkninker inkluderer:

  • Øget endorfiner, serototin og dopamin
  • Nedsat kortisol

En stigning i endorfiner, serotonin og dopamin opstår almindeligt under en massage, og stofferne hjælper med at reducere stress. Stofferne er neurotransmittere og de er frigivet ved stimulering af det autonome nervesystem. Endorfiner er ansvarlige for at lindre angst, serotonin forhindrer depresson og giver en følelse af velvære, og dopamin, også kaldt "Feel Good Chemical", øger motivation og booster selvtillid. Når kroppen mangler disse humør-styrende stoffer, så bliver man stress, irriteret og ofte føler man sig ensom. En massage stimulerer det autonome system og tilskynder frigivelse af de positive hormoner. 

Stress reduceres, når der opstår et fald i kortisol. Kortisol er et negativt hormon, som øger angst, stress og depression. Stoffet er også ansvarlig for "Fight or Flight"-refleksen. Når der frigives for meget kortisol, øges stressniveauerne og immunsystemet bliver presset. Massage kan skylle kortisol ud af blodcirkulationen og erstatte den med de positive hormoner - nemlig endorfiner, serotonin og dopamin. 

Konklusion

Nedsættelse af stress involverer afslapning, både fysisk og psykisk. En række massagemetoder og teknikker bruges til at reducere stress. Teknikkerne såsom "Trigger Points", lymfedrænning og dybe slag, kan bruges til at reducere stress. Der forekommer mange fysiologiske virkninger som hjælper med at reducere stress. Derfor kan det stærkt anbefales at anvende massage mod stress. Vi anbefaler at man enten arrangerer en massage mod en massør, eller man anskaffer sig en massagepistol. ligesom den var Premium Massagepistol vi har til salg for kun 900 kr med gratis fragt. 

For at finde andre vigtige informationer relateret til massage og stress, så tag et kig på vores andre blogopslag. Relevante opslag er b.la: "Kan massage og migræne kombineres?" og "8 tips til at bekæmpe rygsmerte"