Tips mod ømhed

 

Træning er en vigtig del af et godt helbred og en aktiv livsstil. Det forbedrer dit hjerte og dine lunger, samtidigt med at bygge stærke knogler og muskler. Dog kan træning give ømme muskler. Dette er meget normalt hvis du prøver en ny øvelse, eller øger intensiteten. Du bruger måske nye muskler, eller så kan du forstrække dem. Dette er tegn på at dine muskler prøver på at svare på denne nye øvelse ved at gro sig selv stærkere.

Tips mod ømhed

Vejen til et bedre helbred

Dine muskler bliver måske ømme med det samme. Dette kaldes for akut ømhed. Måske gør de lidt ondt, og spænder op i omkirng 12 timer efter træningen. I nogle tilfælde, så er der først værst efter 48 til 72 timer. Dette kaldes for forsinket muskelømhed. Under denne tid, så reparer dine muskler sig selv. Muskelømhed kan være kortvarigt eller vare i et par dage.

For at hjælpe mod muskelømhed, så kan du prøve:

  • Let udstrækning
  • Muskel massage
  • Afslapning
  • Varme for at hjælpe blodcirkulation

Uheldigvis, så kan man ikke undgå muskelømhed. Det er en del af at blive stærkere og sundere. Der er dog også ting som du kan gøre for mindske mængden af muskelømhed:

Gode råd mod ømhed

  • Opvarmning. Undersøgelser viser at det er bedre at varme musklerne op, end det er at strække ud for træning. Det vækker musklerne op ved at øge blodcirkulation. For at varme op, så kan man lave lette versioner af specifikke øvelser. Dette inkluderer langsomt løb, cykling, sjipning eller at løfte lette vægte.
  • Drik vand. Vand hjælper med at kontrolere din kropstemperatur, løsne dine led og transportere næringstoffer for at skabe energi. Uden vand, så vil din krop have det vanskeligt med at udføre på sit højeste niveau. Man kan også opleve muskel kramper, svimmelhed, mavepine og andre seriøse symptomer hvis man ikke indtager nok vand.
  • Rigtig teknik. At lave øvelser med den rigtige teknik hjælper med at beskytte musklerne fra forstrækkelser og skade. Hvis du er medlem i et fitness center, så kan du spørge en træner eller instruktør om hjælp. De kan vise dig de rigtige metoder til at løfte vægte og bruge diverse maskiner. 
  • Køl ned. Det er vigtigt at strække ud efter du er færdig med din træning. Dine muskler er mere fleksible og afslappet når de er varme. Udstrækninger hjælper også med at cirkulere blodet væk fra musklerne og tilbage til dit hjerte, for at forbedre restitution. 

    Ting at overveje

    Ømme muskler er normalt. De vokser stærkt tilbage, og er i stand til at kunne arbejde på en højere intensitet i en længere periode. Dog skal du passe på med at du ikke skader dine muskler, sener eller led.